Total Pageviews

Thursday, September 24, 2020

سه مفهوم ترکیت مدرنیت معاصریت/ علی اصغر حقدار- چاپ دوم با افزوده ها و ویرایش جدید


https://yadi.sk/i/XKzhkKIfgbsfdg..

پیشگفتار چاپ دوم

دگرگونی زمانه، مفاهیم تازه ای را وارد دستگاه اندیشه و بیان فرهنگی می کند؛ تغییر گفتمان و تحول پارادایم های فکری، حاصل تعامل امر واقع و ذهنیت است. از حاصل جمع و مجموع شناخت واقعیت و به کارگیری مفاهیم ذهنی، اندیشه های نوین شکل می گیرند. ایده «ترکیت مدرنیت معاصریت» حاصل تأملی در شرایط حالیه اجتماعی- سیاسی- فرهنگی و اقتصادی ترکان ایران است. ایده ای که ریشه در تحول مدنی صد و پنجاه سال گذشته ایران در برخورد با تمدن مدرن دارد.

گذار تاریخی و فرهنگی ایران از عصر آشنایی با مدرنیت، ترکان ایران را در کنار دیگر هم وطنان خود، پذیرای ایدئولوژی ها، گفتمان ها و ایده های گوناگونی کرده است؛ ناکارآمدی ایدئولوژی گرایی و پایان فراروایت ها از یک سو و تغییرات اجتماعی- سیاسی و جغرافیایی از سوی دیگر، گفتمان حقوق محور را در مدرن گرایی ایرانیان به خواسته ها و مطالبات فرهنگی- هویتی و زبانی در دوره معاصر پیوند زده است؛ گفتمان حقوقی سودای تأمین زندگی توأم با امنیت اجتماعی- رفاه همگانی و آزادی فرهنگی و سیاسی را دارد؛ رعایت برابری جمعی و احترام به تشخص فردی، محور اساسی و پایه اصلی گفتمان حقوقی در مدنیت هزاره جدید است؛ در دنیای امروز هر انسانی فراتر از قومیت- جنسیت و اعتقادات و به دور از تقسیم گذاری به اقلیت- اکثریت ارزشی و حقوقی، جویای حق طبیعی است؛ حقی که در قرارداد اجتماعی مدون شده و تدوین قوانین اساسی و تهیه قوانین موضوعه مبتنی بر حقوق بشر، مقتضیات و واقعیات زندگی انسان معاصر را در جامعه به اجرا می گذارد؛ از این نظر، ایده پردازی و تبیین خردمندانه امور عینی، بنیان تشریح حقوق انسانی و عملی ساختن آن در جامعه است. هر کنش و عملی در عرصه همگانی، بدون بنیان های فکری و تئوریک، هیجانی زودگذر و ابزاری در سیاست اجرایی و تظاهری از عوام فریبی و پوپولیسم است.

دفتر حاضر برآمده از درک و شناخت مقتضیات زندگی اجتماعی و شخصی ترکان در ایران است؛ مقتضیاتی که در ادغام هویت تاریخی(زبانی- فرهنگی) و هویت ملیتی(دیپلماتیک) قرار دارد. واقعیاتی که در آگاهی از هویت فرهنگی- زبانی در تاریخ پیشین و رخداد مدرن گرایی و مدرن اندیشی در ایران و «رنسانس هویتی ترکان ایران» در سده ای پیش روی داد و با پشت سر گذاشتن مقاطع تاریخ فکری و سیاسی، در گفتمان حقوقی مأوا گزید. چاپ اول این دفتر، دو سال پیش منتشر شد؛ چاپ حاضر با افزوده ها و تغییراتی در ساختار و محتوای متن و با ویراسته تازه ای منتشر می شود.

علی اصغر حقدار

استانبول- ۱۰ شهریور ۱۳۹۹(اول سپتامبر۲۰۲۰)

مندرجات

پیشگفتار چاپ دوم

مقدمه

پیش انگاشته ها

معاصریت

ترکیت

سرآغازهای مدرنیت در آذربایجان

مشروطیت در آذربایجان

معاصریت ترکان ایران

خاتمه - تحقیقات تاریخی- زبانی و هویتی ترکان ایران

گزیده منابع



No comments:

Post a Comment